obszary niewiadomeGaleria Katowice ZPAF zaprasza 8 maja 2019 roku o godz. 18.30 na wernisaż wystawy zbiorowej fotografii pt. "Obszary niewiadome". W trakcie wernisażu odbędzie się performance oraz akcja artystyczna. Wstęp wolny.

Wystawa zbiorowa skupia dziesięciu Twórców posługujących się językiem sztuk wizualnych. Podczas wernisażu będzie można obejrzeć fotografie, instalacje, przeczytać prozę i uczestniczyć w sztuce performance. Większość dzieł powstało od września 2018 roku do lutego 2019 roku.

Oto tajemnica stała się inspiracją do powstania wystawy. Kim jestem? Wybory i ich konsekwencje implikują to kim jestem czy wręcz przeciwnie, przedstawiają mnie w kontekście bycia tym kim jestem. Sztuka pomaga mi odkryć to czego nie wiem o sobie. Głównym założeniem wystawy jest odkrywanie autoterapii. Teoria terapii poprzez sztukę jest znana, ale czy do końca rozumiemy to czym jest i jak oddziałuje na stan psychofizyczny? Autoterapia dokonuje się w przywoływaniu emocji i tworzeniu obrazów rzeczywistych. (Tożsamość obrazu 2019, s.141). Uzdrawiająca energia sztuki racjonalizuje relację Twórcy z otoczeniem ukazując obszary nieznane nawet samemu artyście. Autoterapia niesie z sobą wiele funkcji takich jak dydaktyczna, katartyczna, kompensacyjna, ludyczna czy społeczna. Sprawiają one, że nieuświadomione symbole naniesione na dzieło nabierają sensu. Jak kształtuje się świadomość terapeutyczna w kontekście tworzenia i percepcji? Czy za każdym razem wykonując dzieło jesteśmy poddawani terapii? Jak kształtuje się świadomość terapeutyczna w kontekście tworzenia i percepcji? Czy za każdym razem wykonując dzieło jesteśmy poddawani terapii? Czy to już nadinterpretacja?

Do czasu oficjalnego otwarcia wystawy nazwiska Artystów biorących udział w wystawie nie zostaną przypisane do ich dzieł, czego wymaga akcja artystyczna Projekt Twórca.
Kolekcjonerów sztuki zachęcamy do zakupu wystawionych podczas wystawy dzieł.

Kurator - dr Patrycja Pawęzowska

  • Paulina Jeziorska - (ur. w 1995) – na co dzień studentka stomatologii na Śląskim Uniwersytecie Medycznym. Fotografia analogowa w swoich sidłach trzyma ją już od kilku lat. I nie puszcza. Czasem przepuszcza – światło. Zaangażowana w portret i fotografię codzienności, od natury po naturę sytuacji ulicznych. Współorganizatorka inicjatywy fotograficznej „Trójkąt – plenery fotograficzne”. Jej prace po raz pierwszy znalazły się na wystawie tejże inicjatywy, pt. „Korzenie” (2018) w Poznaniu i Bydgoszczy.
    Na co dzień spojrzeć można w profil na Instagramie.
  • Ena Kielska - urodzona 3 lutego. Ukończyła studia na wydziale anglistyki o kierunku kultura i literatura na Uniwersytecie Śląskim i reżyserię w Wyższej Szkole Technicznej w Zabrzu. Uczestniczka kursu Script w Szkole Wajdy. Autorka tekstów i filmów krótkometrażowych.
  • Małgorzata Malinowska-Klimek - historyk sztuki, kurator, krytyk, nauczyciel. Promuje sztukę zaangażowaną, nastawioną na dialog z odbiorcą. Fotograf amator.
  • Przemysław Kot - początki mojej fotografii rozpoczeły się dość nietypowo bowiem pierwsze moje zamierzone kadry powstały z chęci uwiecznienia masek które tworzyłem. Wstępne zarysy powstawały w kolorowych miesięcznikach mojej mamy, nanosiłem wtedy swoje wizje na twarze i ciała osób będących na zdjęciach. W kolejnym etapie zacząłem rysować szkice w zeszytach. Z czasem gdy powstawało ich coraz więcej zastanawiałem się nad ich urzeczywistnieniem więc szukałem surowców, z których mógłbym je wykonać. Realizując swoje wizje jednocześnie zastanawiałem się w jakiej formie je przedstawić i jak je uwiecznić. Wybór padł na fotografię cyfrową, która dawała mi możliwość wkomponowania tych instalacji w wykreowany przeze mnie obraz. I w tym miejscu zaczęła się moja świadoma przygoda z fotografią. Uwieczniałem swoje wizje i przedstawiałem je najbliższym osobom. Z biegiem czasu zainteresowanie moimi zdjęciami było coraz większe również wsród szerszego grona odbiorców, a fotografowanie sprawiało mi coraz więcej satysfakcji. W dalszym etapie tej przygody zacząłem fascynować się również fotografią kobiecego aktu. Wtedy też w moje ręce trafił analogowy aparat średnioformatowy Kiev 60 zakochałem się, i to po uszy. To co mnie urzekło w fotografii analogowej, to przede wszystkim proces powstawania obrazu, celebracja swego rodzaju rytuałów związanych z wywoływaniem rolek oraz wiążąca się z tym nieprzewidywalność i wypadkowość. Poza tym lubię w zdjęciach analogowych tę charakterystyczną miękkością obrazu, który tworzy szczególny klimat. Te wszystkie etapy składają się na moją twórczość i budują specyficzny charakter moich fotografii. Ponoć zdjęcia które tworzymy są nami a my nimi… W styczniu 2017 roku zostałem członkiem Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego, na swoim koncie mam zagraniczną wystawę zbiorową ZED 2017 oraz publikację w Dark Beauty Magazine. W maju 2018 zbiorowa wystawa „Korzenie” w galerii Centralne Oko w Poznaniu. W kwietniu 2018 wyróżnienie w XVII edycji Kolskiego konkursu fotograficznego „Portret”, fotograf miesiąca „Szeroki Kadr by NIKON”. Wrzesień 2018 wystawa zbiorowa „Wolność w kwadracie” w Łódzkim Towarzystwie Fotograficznym. Październik 2018 prelekcja na Skoczowskim Festiwalu Fotografii Analogowej. Wyróżnienie w międzynarodowym konkursie „Portret prawdziwy” - VI edycja rok 2018. Grudzień 2018 złoty medal FIAP w międzynarodowym konkursie XVIII A World for All: Overcoming Disabilities. Grudzień 2018 wywiad na łamach 14 numeru magazynu perspektywy niezależnej „Obscurny”. W styczniu 2019 zbiorowa wystawa „Korzenie” w Muzeum Fotografii w Bydgoszczy. Styczeń 2019 złoty medal Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego w 59 dobroczynnej wystawie fotografii.
  • Katarzyna Kalua Kryńska - ukończyła studia na Wydziale Architektury na Politechnice Warszawskiej (1999), Europejskiej Akademii Fotografii (2005) oraz Studia Doktoranckie na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2014). Doktor sztuk pięknych (2016). Należy do Związku Polskich Artystów Fotografików. Architekt, designer i fotograf. Swoje zdjęcia prezentowała na wystawach indywidualny i zbiorowych w Polsce, Irlandii, Portugalii, Holandii, Niemczech i USA. Laureatka konkursu fotograficznego 5th Annual Black&White Spider Awards w kategorii Still Life (2010). Jej prace były wyróżnione na wystawie The Art Of Photography Show w San Diego California (2011), Fotofestiwalu w Łodzi (2011), zajęły pierwsze miejsce w konkursie Wet Plate Copmetiton Canada (2012). Były prezentowane na Biennale Photokina (2012), Still Photography at Taylorfest Carlow Irlandia (2013), Biennale of Photography Reykiavik Ljó- smyndadagar Islandia (2014) oraz na Warszawskim Festiwalu Fotografii Artystycznej (2015). Zdobyła nagrodę honorową na 9th Annual International Color Award (2016) oraz wyróżnienie w konkursie Julia Margaret Cameron Award (2017). Jej prace były publikowane między innymi: Wysokie Obcasy, Zwierciadło, Zabytki, Weranda - Polska, Soura Magazine - Zjednoczone Emiraty Arabskie, Blow Photo Magazine, Prism Photo Magazine - Irlandia, SHOTS Magazine - USA, SEITIES - Canada. Miłośniczka fotografii analogowej, używa aparatów średniego i wielkiego formatu. Więcej na stronie autorskiej
  • Marcin Lech - urodzony na wschodzie, ma 32 lata. Od młodości poruszała go sztuka, w szczególności malarstwo i grafika, później zaczął pasjonować się także architekturą i fotografią. Dziś jest architektem i to ona narzuciła mu nowy, ideowy sposób aranżowania przestrzeni fotografii. Fotografię traktuje lekko, wyraża obrazem swoje uczucia oraz przenosi nierzeczywistość do świata rzeczywistego dzięki temu uwalnia się od codzienności. Więcej na Instagramie.
  • Kamil Myszkowski - artysta fotografik, twórca instalacji i wideo, kolekcjoner fotografii i starych negatywów, kurator wystaw fotograficznych i historycznych, animator życia kulturalnego. Doktorant w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików Okręg Śląski. Uczestniczy także w działaniach jaworznickiej Szkoły Widzenia oraz Grupy 999. We współpracy z Krzysztofem Szlapą prowadzi warsztaty fotograficzne, dla różnych instytucji (między innymi Muzeum Śląskie, Galeria Sztuki Współczesnej BWA Katowice, Dom Kultury Chwałowice w Rybniku i inne). Współprowadzi cykliczne spotkania fotograficzne „Herbata i Fotografia” w Galerii Katowice ZPAF. Autorskie wystawy między innymi: „Obrazy metafor” z Krzysztofem Szlapą, „Rozpad Odbicia” z Krzysztofem Palińskim, „Trzecie oko”, „Krótka opowieść o taśmie filmowej”, „Nie jestem tą samą rzeką”, „Fotosynteza”, „Odwrócona Biblioteka”, „W przeczekaniu”, Projekt „Twarzysze”). Jest także uczestnikiem wystaw zbiorowych. Jego prace znajdują się w zbiorach Pałacu Schoena – Muzeum w Sosnowcu, Industrialnego Centrum Kultury w Rybniku i kolekcjach prywatnych. Więcej na stronie autorskiej.
  • NetoSen Neto - lunatyk kochający sny jak i śnić na jawie, wierzy w moc! Absolwent Krakowskiej Szkoły Filmowej im. Wojciecha Jerzego Hasa. Główną linią dociekań i zainteresowań artystycznych jest portret rozumiany jako medium opisujące ciało i spektrum dyskursów, które się w nie wpisują, budowa własnych aparatów otworkowych, eksperymenty z czasem, zabawa ze światłem, praca w ciemni z materiałem światłoczułym. Fotografuje starym, używanym sprzętem, ale dostosowanym do własnych potrzeb: Olympus XA, Holga 120 CFN, Nishika 3D, filmy to głównie FOMAPAN mały obrazek, średni format oraz papier do fotografii otworkowej FOMA. Brał udział w wystawach krajowych i międzynarodowych między innymi w Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu, Muzeum Fotografii w Bydgoszczy, Instytucie Sztuki Uniwersytetu Śląskiego, Białoruskim Stowarzyszeniu Fotografów w Mińsku oraz w różnych innych galeriach Europy - Ukraina, Litwa, Portugalia, Włochy… Jego prace były wyróżniane i nominowane na różnych festiwalach. I-sze Miejsce na Festiwalu Poezji Polskiej w Sopocie, nominacje: Festiwal Filmu i Sztuki “Dwa Brzegi” w Kazimierzu Dolnym oraz Festiwalu “Zoom Zbliżenia” w Jeleniej Górze, jego prace publikowane były w takich magazynach jak: i-D Polska, SOUNDVISION Magazyn (Anglia), Sarmad Magazyn (Iran), Miasto Kobiet (Polska), RGSPMagazine (Francja), Dottor Cardoso Magazyn (Włochy) Antologia Wierszy Współczesnych (Polska). Więcej na stronie autorskiej oraz na Instagramie.
  • Patrycja Pawęzowska - zajmuje się fotografią kreacyjną i dokumentalną, video art, instalacją, eksperymentem artystycznym. Wyraża się w kategoriach szeroko rozumianego portretu. W 2018 roku obroniła pracę doktorską pt. Tożsamość Obrazu w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach w 2019 roku na podstawie pracy doktorskiej wydała książkę z zakresu teorii fotografii pt. Tożsamość obrazu w której autorka zastanawia się nad zasadnością wykonywania obrazu fotograficznego. Omawia szereg zagadnień związanych z fotografią, definiuje pojęcie obrazu, tożsamości, osoby pozującej. Rozbiera na części proces sesji fotograficznej spoglądając na fotografa i osobę fotografowaną. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Laureatka wielu konkursów min: 2014 Nominacja do Nagrody Lucie Award (Oskar Fotograficzny) za video art Citizens, International Photography Awards competition (IPA), Stany Zjednoczone, 2016 I miejsce Best Cinematography dla Śledztwo. The Inquest, We Like’Em Short Film Festival, Oregon, Stany Zjednoczone, 2017 I miejsce, Międzynarodowy Konkurs Fotografii Cyfrowej, Cyberfoto, Częstochowa, Polska. Więcej na stronie autorskiej oraz w portfolio Anna66 Andrzejewska.
  • Tomasz Warzyński - ( ur. w 1964, Grudziądz, Polska) jest twórcą, który pracuje głównie w obszarze performansu fotograficznego. Wykorzystując rozszerzone pojęcie energii, tworzy intensywne osobowe odniesienia za pomocą aktów akceptacji i odmowy. Zawodowo zajmuje się badaniem kompatybilności elektromagnetycznej urządzeń elektronicznych. Z fotografią od 1974 roku. Uczestniczył w działaniach Grudziądzkiego Towarzystwa Fotograficznego. W 2017 roku rozpoczął studia IIstopnia z fotografii na UAP Poznań. Wśród wystaw – jedna z Liberą, Truszkowskim i Wręgą. Obecnie mieszka i pracuje w Poznaniu.

 

Galeria Katowice ZPAF
Adres: ul. Św. Jana 10, Katowice
Zbiorowa wystawa - "Obszary niewiadome"
Wernisaż wystawy: 8 maj 2019 r., godz. 18.30
Termin wystawy: 8 - 31 maj 2019 r.

Komentarze obsługiwane przez CComment

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.