Książka "Wizualność w kulturze. Sztuka, kultura popularna i media cyfrowe" pod redakcją naukową Ewy Głażewskiej i Magdaleny Grabias, zawiera teksty ukazujące gamę problemów badawczych w obrębie sztuk pięknych, fotografii, kinematografii, cyfryzacji oraz mediów społecznościowych - różne sposoby ich ujmowania i rozumienia.
Koniec wieku XX i pierwsze dekady XXI stulecia często określane są pogardliwie mianem „epoki kultury obrazkowej”. Współczesnym czasom zarzuca się detronizację kultury wysokiej i zabójstwo słowa. Wraz z szybko postępującym rozwojem technologii, zmieniającą się sytuacją polityczno-społeczną i globalnym rozpowszechnieniem massmediów badania potwierdzają stale zwiększającą się fascynację kulturą wizualną. Wizualność odgrywa wielką rolę w sposobie postrzegania i rozumienia współczesnego społeczeństwa. Relacja między obrazem a patrzącym odbiorcą znajduje się w centrum zainteresowania kultury wizualnej. U Johna Bergera czytamy: "Obraz to widok, który został odtworzony lub zreprodukowany. Obraz to wygląd rzeczy lub zbiór wyglądów, wyrwany z pierwotnego kontekstu, w którym powstał, i utrwalony - na kilka sekund lub na kilka stuleci. Każdy obraz ucieleśnia jakiś sposób widzenia". Ta teza pozwala na umiejscowienie obrazu - wytworu kultury wizualnej w dowolnej formie - na piedestale. Staje się on swoistym "axis mundi", wokół którego wirują wszelkie zależności i zjawiska. Niniejsza książka ukazuje wielowymiarowość kultury wizualnej z perspektywy końca drugiej dekady XXI wieku.
Ewa Głażewska i Magdalena Grabias
Teksty: Ewa Niestorowicz, Stefan Munch, Marta Kubiszyn, Wojciech Bernatowicz, Piotr Szczypa, Magdalena Grabias, Andrzej Radomski, Ewa Głażewska oraz Radosław Bomba.
Wizualność w kulturze. Sztuka, kultura popularna i media cyfrowe
- Autorzy: Praca zbiorowa
- Redakcja naukowa: Ewa Głażewska, Magdalena Grabias
- Wydawca: Wydawnictwo UMCS
- ISBN: 978-83-227-9336-7
- Rok wydania: 2020
- Ilość stron: 159
- Wymiary: 250x176mm
- Oprawa: miękka
- Język: polski
- Wydanie: pierwsze