Katalog wystawy fotografii Ryszarda Czernowa pt. "Dygresje" która maiała miejsce w Muzeum Śląskim w 2010 roku, była ona kolejnym pokazem w ramach muzealnego cyklu zatytułowanego "Śląscy mistrzowie fotografii".
Prezentowane w katalogu fotografie powstały na początku drogi twórczej Ryszarda Czernowa, która przypada na pierwszą połowę lat 80. - początek przełomów, które przyniosła polska transformacja. Cyklom tych fotografii autor współcześnie nadał tytuł Dygresje. Ich ekspozycja wynika z potrzeby retrospekcji i budowania zweryfikowanej przez czas refleksji na temat postrzegania świata doznań i wartości, które otaczały autora w latach 80., kiedy konstruowała się jego dojrzałość życiowa i osobowość twórcza.
Ponieważ są one po części - zwłaszcza w sferze przeżywania dekadencji tamtych lat – wspólne dla całej generacji wówczas dorastającego pokolenia, ich współczesna prezentacja nadaje im nowych wartości, sensu i wymowy. Dygresje stanowią swoistą etiudę zestawioną z kilku cykli o różnych wątkach, którym subtelnych znaczeń nadają detale, sugestie, nastroje, ale o jednym przesłaniu ujawniającym zaangażowanie autora we własny świat. Autor pisze o tym okresie jako o „czasie burzliwym”. Smakowanie życia, zderzenie realiów z ideałami – to „stany graniczne”, które najdobitniej wpływają na bieg spraw, każą doświadczać ekstremalnych emocji, które budują lub rujnują osobowości. Fotografie w zaprezentowanych zestawach, stworzyły skondensowany, kontemplacyjny przekaz o czytelnym przesłaniu. W Dygresjach obrazy są czarno-białe, kontrastowe, niekiedy o małej gamie tonalnej, z widoczną ziarnistością zdjęć, kompozycje symetryczne, centralne lub diagonalne, koncentrujące uwagę na symbolicznych akcesoriach uplastycznionych grą świateł. Panoramy wieloplanowe, dające wrażenie zróżnicowania fakturowego i wydobywające graficzne cechy ujętych przedmiotów.
Całość autor określa jako „formę szorstką i zgrzebną jak ówczesna rzeczywistość”. Zamysł oddaje nastrój i atmosferę, w której prace zrealizowano, prawie dekadencki splin ciążący w stronę smutku jako refleksja o czasie danym temu pokoleniu. Ryszard Czernow w fotografii, którą wybrał jako medium zdolne najpełniej wyrazić autorską kreację, całkowicie odnalazł swoją wolność twórczą.
Danuta Kowalik-Dura
Dygresje
- Zdjęcia: Ryszard Czernow
- Tekst: Danuta Kowalik-Dura
- Teksty do zdjęć: Ryszard Czernow
- Redakcja: Bernadeta Stalmach
- Projekt graficzny: Krzysztofa Frankowska
- Wydawnictwo: Muzeum Śląskie
- Rok wydania: 2010
- ISBN: 978-83-60353-88-2
- Oprawa: miękka
- Ilość stron: 44
- Wymiary: 210x210mm
- Język: polski, angielski, niemiecki
- Wydanie: pierwsze
Ryszard Czernow - artysta multimedialny. Z wykształcenia operator filmowy. Profesor Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Od roku 1994 jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Fotografią twórczą zajmuje się od początku lat osiemdziesiątych dwudziestego wieku. Prekursor twórczego wykorzystania technik cyfrowych w fotografii; autor terminu Cybergrafia. Zrealizował szereg wystaw indywidualnych w czołowych polskich galeriach, gdzie prezentował swoje cykle:"Obraz w kamieniu" (2018 pierwsza edycja), "Świat z cegieł" (2011), "Ostatni śnieg - przemiany" (2011), "Dygresje" (2010), "Światło i kamień" (2009), Autorska wystawa plakatów (2007), "Fotografia?" (2006), "Tryptyki" (2005), "Poznałem Go" (2005), "Bramy do…" (2005), "Mury Kazimierza" (2002), "Cybergrafia" (2001), "Kim byłem - byłem sobie" (1995), "Ślady" (1993), "Lata Świetlne" (1983). W swojej twórczości szczególną uwagę poświęca współczesnej symbolice wanitatywnej, opisując otaczający nas świat materii ożywionej i nieożywionej, która pod wpływem czasu ulega nieustannej przemianie. Obrazy swoje określa terminem Cybergrafia, gdyż w wyniku szeregu modyfikacji utraciły one cechy klasycznej fotografii. Realizowane projekty artystyczne prezentuje w formie wielkoformatowych fotorealistycznych wydruków oraz w formie kompozycji sono-wizualnych, gdzie dźwięk obok obrazu staje się równoprawnym środkiem wyrazu. Od wielu lat Ryszard Czernow zajmuje się także projektowaniem graficznym. W jego projektach szczególną rolę odgrywa bardzo subiektywna autorska fotografia. Jest twórcą plakatów do wielu filmów fabularnych między innymi takich reżyserów, jak: Krzysztof Zanussi, Agnieszka Holland, Feliks Falk, Jan Jakub Kolski, Jan Kidawa Błoński oraz do spektakli teatralnych w Teatrze Juliusza Słowackiego w Krakowie itd. Jako reżyser i operator zrealizował także szereg teledysków dla kultowych polskich grup muzycznych, takich jak "Republika", "Dżem", "Golec uOrkiestra", Irka Dudka itd.