Nietrwałość fotografii wobec trwałości zmian w naturze - katalog wystawy Galeria Katowice ZPAF 2002

Katalog poplenerowej wystawy fotografii otworkowej "Nietrwałość fotografii wobec trwałości zmian w naturze" która miała miejsce w Galerii "Katowice" ZPAF w grudniu 2002 i styczniu 2003 roku.

W wysawie udział wzieli Wiesław Brzóska, Jakub Byrczek, Anna Chojnacka, Halina Idziak, Andrzej Koniakowski, Andrzej Lech, Jerzy Lewczyński, Józef Ligęza, Katarzyna Łata-Wrona, Andrzej Marczuk, Jowita Mormul, Krzysztof Pilecki, Zbigniew Sawicz, Kazimierz Seko, Michał Sowiński, Bolesław Stachow, Maciej Stobierski, Maria Śliwa oraz Józef Wolny.

Trzeba przyznać, że wybraliśmy niecodzienne narzędzie, jakim stała się dla nas "fotografia otworkowa". Ta modna a i piękna dziedzina fotografii pokazuje, jak wiele straciliśmy poprzez lata uprawiania nowoczesnej fotografii pełnej technicznych ułatwień i sensacji! Sztuka współczesna, film, teatr, a nawet muzyka kształtowały nasze postawy w latach końca XX wieku. Pełna krzyku i eltspresji współczesna fotografia reportażowa wyrywa nasz ciepłego domu do dżungli ścieżek zbrodni i tragedii! Nasze plenerowe zainteresowania "Pinhole ab" można tłumaczyć szacunkiem dla pierwszych odkrywców fotografii jak i ich pionierskich poczynań w utrwalaniu obrazu przy użyciu prostego sprzętu fotograficznego. Czy może to być lekarstwem na splin dzisiejszego stanu fotografii? Urok podejmowania prób powielania emulsją jak i utrwalania papieru fotograficznego ma w sobie coś z magii towarzyszącej pracy w dawnej ciemni, gdy z kartki papieru wyłania się obraz pozytywowy!  Ale chyba najważniejszym walorem fotografii otworkowej jest efekt końcowy w postaci gotowego obrazu pełnego wad optyczno-technologicznych. Obraz przypomina "cud" rejestracji rzeczywistości towarzyszący pierwszym odkrywcom fotografii! Należy ubolewać, że to surowe piękno jest już deformowane poprzez seryjną produkcję aparatów "Pinhole ab" z całą gamą urządzeń i dodatków nowoczesnej techniki. Cena tych "końskich wozów z silnikiem mercedesa" jest też zadziwiająca. Na pewno jednak obrazy uzyskiwane tymi metodami pozwalają na dużą gamę doznań estetycz-nych i być może wyprą z mieszkań tak popularne landszafty". Jednym z tematów rozmów wieczornych na plenerze była funkcja fotografii, która zawiera to co artysta fotograf pragnie przekazać odbiorcy. Współczesna fotografia to nie dzieła Goyi czy Picassa, których talent widać jednoznacznie zamknięty w formie dzieła! (...)

Jerzy Lewczyński

Prace w katalogu i na wystawie nie mają podpisów autorów, aby zamanifestować zgodność założeń poplenerowych, że pracujemy wspólnie bez względu na to, gdzie obecnie przebywamy: w Zawoi, Nowym Jorku, Katowicach, również jak się czujemy - tu i teraz...

Nietrwałość fotografii wobec trwałości zmian w naturze

  • Fotografie: praca zbiorowa
  • Tekst: Jerzy Lewczyński
  • Tłumaczenie: Barbara Białecka
  • Projekt graficzny: Katarzyna Łata-Wrona
  • Wydawca: Okręg Śląski ZPAF
  • ISBN: 83-918283-0-1
  • Rok wydania: 2002
  • Ilość stron: 26
  • Wymiary: 210x210mm
  • Oprawa: miękka
  • Język: polski, angielski
  • Wydanie: pierwsze

Podobne artykuły

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.