Nathan Jurgenson - Fotka. O zdjęciach i mediach społecznościowych - książka Wydawnictwo Karakter / Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie 2021

Książka "Fotka. O zdjęciach i mediach społecznościowych" w której autor Nathan Jurgenson, stawia pytanie o to, jak rozumieć fotografię w epoce mediów społecznościowych i zalewających nas zewsząd nowych obrazów: niekończących się selfie, postarzanych widoków, zdjęć jedzenia i znikających w sieci fotek.

Komunikacja wizualna, oprócz zapisu informacji, a także za sprawą zapisu informacji, w coraz większym stopniu wykorzystywana jest też do dzielenia się doświadczeniami. Oznacza to, że fotografii społecznościowej, nawet, a może zwłaszcza tym zdjęciom, które podlegają procesom filtrowania, fragmentaryzowania i cyfrowego rozszerzania, bliżej do udanych opowieści niż nieudanych przekazów informacyjnych. Pod tym względem komunikacja wizualna przypomina więc opowieść ustną.

Nie chodzi o to, że zdjęcie społecznościowe nie ma właściwości informacyjnych. Wiele serwisów umożliwiających dzielenie się obrazami wyzyskuje przecież informacje i związane z nimi metadane do budowania produktów czy usług. Dla osób komunikujących się za pomocą obrazów społecznościowych właściwości informacyjne tych zdjęć są jednak środkiem do celu, jakim jest ekspresja. Zdjęcia społecznościowe przejmują świat, aby w nim mówić.

Prowadzenie rozmowy za pomocą zdjęć społecznościowych, tworzenie czegoś, co jest bardziej ekspresyjne niż czysty, chłodny, dokładny fakt dotyczący rzeczywistości, odbierane bywa jako manipulowanie rzeczywistością. Nie bez przyczyny: filtry "filtrują" nieobrobione zdjęcie, a narzędzia rozszerzania rzeczywistości "rozszerzają" rzeczywistość postrzeganą przez oko. Nie znaczy to jednak, że fotografia - nawet ta społecznościowa - traci zdolność odróżniania tego, co rzeczywiste lub prawdziwe. Poziomu "rzeczywistości" lub "prawdy" nie należy mierzyć wyłącznie relacją pikseli w obrazie do fotonów w świecie. (...)

W zamian proponuję rozumienie fotografii społecznościowej jako praktyki kulturowej, zwłaszcza sposobu widzenia, mówienia i uczenia się. (...)

Nathan Jurgenson

Książka ukazała się w serii "mówi muzeum" wydawanej wspólnie przez Wydawnictwo Karakter i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Fotka. O zdjęciach i mediach społecznościowych

  • Autor: Nathan Jurgenson
  • Tytuł oryginalu: The Social Photo. On Photography and Sociai Media
  • Tłumaczenie: Łukasz Zaremba
  • Redakcja: Justyna Chmielewska
  • Korekta: Aleksandra Kleczka, Agnieszka Stęplewska
  • Projekt graficzny: Przemek Dębowski
  • Skład i łamanie: Małgorzata Widła
  • Wydawca: Wydawnictwo Karakter / Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
  • ISBN: 978-83-66147-94-2 / 978-83-64177-97-2
  • Rok wydania: 2021
  • Ilość stron: 176
  • Wymiary: 130x207mm
  • Oprawa: miękka
  • Język: polski
  • Wydanie: pierwsze

Nathan Jurgenson - młody badacz społeczeństwa, teoretyk mediów społecznościowych, redaktor naczelny magazynu "Real Life", wcześniej redaktor „New Inquiry”. W swoich tekstach publikowanych w pismach akademickich i popularnych magazynach rozwija pojęcie "cyfrowego dualizmu", za pomocą którego krytykuje przekonanie, że Internet to cyberprzestrzeń odseparowana od prawdziwej rzeczywistości. Cyfrowość jest dla autora raczej czymś ucieleśnionym, materialnym i realnym.

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.