Książka "Doświadczenia audiowizualne" której autorką jest Maryla Hopfinger, prezentuje rozważania na temat kształtowania się kultury audiowizualnej i jej współczesnych przemian. Przemiany te stają się źródłem nowych doświadczeń uczestników kultury. Książka została wydana w 2003 roku, przez wydawnictwo Sic!.
Książka, którą teraz przedstawiam Czytelnikom, prezentuje ważną część moich doświadczeń audiowizualnych. Składają się na nie zmiany, jakie zaszły wewnątrz kultury audiowizualnej: w porządku faktycznym oraz w społecznej świadomości, w dziedzinie praktyk komunikacyjnych, jak i w towarzyszącej im refleksji krytycznej i teoretycznej. Próbuję rozpoznać i opisać przemiany. Rekonstruuję dwudziestowieczną scenę komunikacyjną, poszukiwania intermedialne, analizuję położenie starych i nowych mediów; zastanawiam się nad sytuacją współczesnych uczestników kultury, a zwłaszcza nad zmianami w naszym postrzeganiu i rozumieniu świata. (...)
Maryla Hopfinger
Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej
- Autorka: Maryla Hopfinger
- Projekt okładki i stron tytułowych: Jacek Staszewski
- Redakcja i korekta: Anna Tłuchowska
- Indeks: Elżbieta Janicka
- Wydawca: Wydawnictwo Sic!
- Rok wydania: 2003
- ISBN: 83-88807-32-2
- Ilość stron: 304
- Wymiary: 135x205mm
- Oprawa: miękka
- Język: polski
- Wydanie: pierwsze
Maryla Hopfinger - literaturoznawca, filmoznawca, medioznawca, antropolog kultury, profesor zwyczajny w Instytucie Badań Literackich PAN. Opublikowała książki: "Adaptacje filmowe utworów literackich. Problemy teorii i interpretacji", "Kultura wspótczesna - audiowizualność", "W laboratorium sztuki współczesnej. O roli słowa i obrazu", "Kultura audiowizualna u progu XXI wieku". Pod jej redakcją ukazały się m. in.: "Od fotografii do rzeczywistości wirtualnej", "Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia". Wykłada w Szkole Nauk Społecznych przy IFiS PAN, w Instytucie Kultury Polskiej UW i w Collegium Civitas, Od 2005 wykładała komunikację społeczną w Warszawskiej Wyższej Szkole Humanistycznej im. B. Prusa.