Książka "Przewrotne przyjemności obrazu" Marianny Michałowskiej to zbiór esejów o fotografii w odniesieniu do kultury popularnej, to pasjonująca podróż przez obszary godne uwagi nie tylko kulturoznawcy i miłośnika fotografii. Książka została wydana w 2020 roku, przez Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Publikacja jest cenna z racji na dokumentalny charakter wielu opisywanych zjawisk. Moda na lomografię, czy instaxy, fenomen Minilabistów, sposoby cyrkulowania zdjęć w epoce sprzed internetu i mediów społecznościowych są tu zanotowane i zanalizowane dając poczucie ulgi, że jest ktoś, kto tym efemerycznym zjawiskom przyjrzał się i poświęcił uwagę. Inaczej niż w poprzednich publikacjach Michałowskiej narracja jest nie tylko bliska doświadczeniu własnemu badaczki, ale też w pewnym sensie postmodernistyczna, bliska literaturze. Zamiast prostej narracji mamy do czynienia z mgnieniami, krótkimi spięciami, dreszczami. Autorka opisuje takie drobiazgi jak zepsuty aparat, moment wyboru nowego modelu, czy wspomnienie aparatów z dzieciństwa. Michałowska sprawia, że powracamy do dawnych zdjęć, filmów, książek, obrazów. Nie ma tu jednak łatwej nostalgii. Te mgnienia stanowią bowiem punkt wyjścia do jak najbardziej współczesnej refleksji. Dla autorki ważna jest codzienność fotografii i fotografia jako codzienność. To zejście na ziemię jest piękne i wspaniałe i bardzo fotograficzne zarazem. Fotografia staje się kluczem do zbliżenia do rzeczywistości, do codzienności. Niczym poręczny instrument pozwala lepiej obserwować świat i siebie. I to jest w tym wszystkim tak przewrotnie przyjemne.
Adam Mazur
Przewrotne przyjemności obrazu. Eseje o fotografii w kulturze popularnej
- Autorka: Marianna Michałowska
- Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Katedra
- Rok wydania: 2020
- ISBN: 978-83-66107-36-6
- Ilość stron: 325
- Wymiary: 145x205mm
- Oprawa: miękka
- Język: polski
- Wydanie: pierwsze
Marianna Michałowska - kieruje Zakładem Badań nad Kulturą Filmową i Audiowizualną w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Absolwentka UAM oraz Studium Fotografii Profesjonalnej ASP (obecnie Uniwersytet Artystyczny) w Poznaniu. Doktorat w Instytucie Kulturoznawstwa UAM. Habilitacja na Wydziale Nauk Społecznych UAM. Prowadzi badania nad sferą wizualną współczesnej kultury artystycznej (fotografia, studia miejskie). W tekstach krytycznych zajmuje się problematyką medialną. Publikuje w czasopismach naukowych i magazynach artystycznych. Jest autorką książek: "Niepewność przedstawienia. Od kamery obskury do współczesnej fotografii" (Rabid, Kraków 2004), "Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamięci" (Galeria i księgarnia f5, Kraków 2007), "Foto-teksty. Związki fotografii z narracją" (Wydawnictwo Naukowe UAM, Galeria Miejska "Arsenał" w Poznaniu 2012). Twórczyni realizacji fotograficznych i kuratorka wystaw (m.in. w latach 2004–2016 cyklu wystaw w ramach Biennale Fotografii w Poznaniu).