Książka "Fotografia artystyczna i jej wystawiennictwo w Polsce okresu międzywojennego" której autorem jest Jerzy Piwowarski, to opracowanie wybranych dokonań polskiej fotografii artystycznej w okresie 1918-1939, koncepcji stylistycznych i charakterystyka ogólna wystawiennictwa fotografii artystycznejw. Książka została wydana w 2004 roku, przez wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie.
W pierwszym rzędzie zawiera usystematyzowane wiadomości na temat stosowanych przez środowisko miłośników i artystów profesjonalnych koncepcji stylistyczno-technologicznych: piktorializmu, Nowej Rzeczowości i fotografii awangardowej, do której - po raz pierwszy - zaliczona została technika clichó verre. W dalszej części pracy zamieszczone zostały rozważania na temat rozwoju form i funkcjonowania wystaw oraz ich wykaz z lat 1921-1939. Oprócz bezpośredniego odbioru zawartych w książce informacji, przydatne mogą być także liczne wskazówki bibliograficzne (m.in. do niewykorzystywanych jeszcze zespołów archiwalnych pozwalających np. uzupełnić dotychczasową wiedzę na temat "Artesu") umożliwiające indywidualne rozpatrywanie dalszych zagadnień szczegółowych.
Fotografie które zostały wykorzystane w książce pochodzą ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie oraz Krystyny Głogowskiej, Stantsława Kujawy oraz Wandy Zakrzewskiej.
Fotografia artystyczna i jej wystawiennictwo w Polsce okresu międzywojennego
- Autor: Jerzy Piwowarski
- Recenzenci: prof. dr hab. Andrzej Ryszkiewicz, prof. Stefan Wojnecki
- Korekta: Marzena Dziurkowska
- Indeksy: Andrzej Kulej
- Wydawca: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie
- Rok wydania: 2009
- ISBN: 83-798-407-X
- Ilość stron: 211
- Wymiary: 174x240mm
- Oprawa: miękka
- Język: polski
- Wydanie: drugie
Jerzy Piwowarski (ur. 1959 r.) artysta fotografik, doktor habilitowany, wykładowca Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie. Oprócz dydaktyki zajmuje się historią polskiej fotografii artystycznej, głównie okresu międzywojennego, co stało się tematem obronionej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk pracy doktorskiej (1994). Efektem wieloletnich badań są także wystąpienia sympozjalne i - ukazujące się od 1985 roku - publikacje dotyczące twórców indywidualnych i środowisk fotograficznych Lwowa, Poznania i Wilna. Jest również autorem książki Bronisław Preibisz (1879-1929), Życie i twórczość współorganizatora poznańskiej Szkoły Sztuk Zdobniczych (2002) oraz współtwórcą monografii Profesor Witold Romer (1900-1967), Działalność naukowa i artystyczna (1998) i Słownika technik i tendencji stylistycznych stosowanych w polskiej fotografii artystycznej przed 1939 rokiem (1999, 2001). Od 1997 honorowy współpracownik poznańskich "Foto-Zeszytów". Równolegle z działalnością naukową uprawia fotografię artystyczną. Autor wielu wystaw indywidualnych oraz zbiorowych. Członek Stowarzyszenia Historyków Fotografii i Stowarzyszenia Historyków Sztuki.