Książka "Imperium prasowe Mariana Dąbrowskiego" której autorem jest Janusz Halisz, wydana przy okazji wystawy w Muzeum Historii Fotografii "Jadernówka" w Mielcu, przedstawia postać mielczanina Mariana Dąbrowskiego, który stworzył w Krakowie największą potęgę prasową pierwszej połowy XX wieku - koncern Ilustrowany Kurier Codzienny.
Autorzy specjalnego numeru "Ilustrowanego Kuryera Codziennego", wydanego z okazji jubileuszu 35-lecia gazety, zastosowali prostą matematykę - dzienny nakład 236 tysięcy egzemplarzy daje 1 milion 180 tysięcy czytelników dziennie, przy założeniu, że każdy numer czyta średnio pięć osób. Zatem rocznie otrzymujemy niebagatelny wynik 430 milionów 700 tysięcy czytelników i - jak podkreślili to redaktorzy wydania - są to "cyfry globowe". W dalszej części wstępniaka padają kolejne rekordowe liczby i wyliczenia, co na czytającym niewątpliwie musi robić wrażenie, zwłaszcza, że mowa o dwudziestoleciu międzywojennym, a nie o czasach współczesnych, gdzie niemal wszystko przybiera charakter masowy. Jak zatem czytamy dalej w tekście, w latach 1920-1935 IKC zapłacił: kolei za transport 5.100.000 zł, poczcie 5.490.000 zł, za rozmowy telefoniczne 3.150.000 zł, za farby i chemikalia drukarskie 9.870.000 zł, za papier do druku 30.000.000 zł, za szpagat do wiązania paczek z gazetami 495.000 zł, pensje dla pracowników 44.220.500 zł, ubezpieczenia społeczne pracowników 6.000.000 zł. Według stanu z 1935 roku, koncern posiadał 32 tysiące punktów sprzedaży w kraju i 1827 punktów za granicą. Redakcyjne oddziały Kuryera mieściły się w Warszawie, Poznaniu, Toruniu, Bydgoszczy, Gdyni, Łodzi, Katowicach, Kielcach, Nowym Sączu, Lwowie, Sosnowcu, Wilnie, Zakopanem, Inowrocławiu i Równem. W 1932 roku uroczyście otwarto oddział w Rzymie, Kurier dostępny był między innymi w: Londynie, Paryżu, w kilku miastach Niemiec, w Finlandii, Portugalii i oczywiście w Nowym Jorku. (...)
Wśród historyków prasy panuje zgodna opinia, że koncern IKC wyprzedził swoim rozmachem czasy, w których działał. Kto wymyślił, uruchomił, pilotował tak sprawnie działającą prasowo-biznesową machinę? (...)
Janusz Halisz
W książce zamieszczono fotografie pochodzące ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego w Warszawie. Książka wydana w ramach serii Biblioteka Muzeum Regionalnego w Mielcu - Nr 64.
Imperium prasowe Mariana Dąbrowskiego
- Autor: Janusz Halisz
- Korekta: Beata Ślemp-Kwoka
- Projekt okładki, skład: Michał Bojarski
- Wydawca: Samorządowe Centrum Kultury w Mielcu
- Rok wydania: 2023
- ISBN: 978-83-61911-53-1
- Ilość stron: 24
- Wymiary: 200x200mm
- Oprawa: miękka
- Język: polski
- Wydanie: pierwsze