Zapraszamy od 11 października 2019 roku do Domu Towarowego "Jedynak" w Bydgoszczy na wystawę fotografii Bogdana Konopki "Leçons de Ténèbres". Wystawa odbtwa się w ramach 5 Międzynarodowego Festiwalu Miłośników Fotografii Analogowej Vintage Photo Festival. Ekspozycja będzie dostępna dla zwiedzających do 26 października 2019 roku.
Fotografie Bogdana Konopki to stopklatki z przemijających sytuacji. Artysta poszukuje upływającego czasu, zwracając oko aparatu w stronę architektury, pomników czy pejzażu. Wydobywa z nich romantyczne piękno i zmusza widza do zadumy nad historią. Opuszczone, zapomniane miejsca (strychy, kościoły, ulice i korytarze, a nawet salony gier wideo) przypominają o samotnej drodze człowieka przez życie.
Tytuł „Leçons de Ténèbres” („Lekcje Ciemności”) nawiązuje do kompozycji muzycznej Françoisa Couperina – utwór towarzyszył odprawianemu przed świtem nabożeństwu Ciemnej Jutrzni polegającym na rytualnym gaszeniu świec. Ta muzyka wyznacza Konopce czas wywoływania negatywu w kompletnej ciemności. To również metafora pracy w ciemni fotograficznej, którą artysta traktuje jako formę rytuału – momentu, w którym „rodzi się obraz”.
Leçons de Ténèbres
Wizja świata wyłaniająca się z czarno-białych fotografii wykonanych wielkoformatowym aparatem i pokazywanych w formie stykowych odbitek wyczulona jest na przemianę dziejową. Konopka historię obserwuje w skali mikro. Fragmenty nieznaczącej architektury, zaniedbane uliczki, zapuszczone wnętrza mieszkań, domów i świątyń, nadgryzione zębem czasu rzeźby składają się na katalog motywów równie błahych, co fotogenicznych.
Fragment eseju Adama Mazura „Posmak niedoskonałości”, zamieszczonego w albumie „Leçons de Ténèbres”
Każda z fotografii Bogdana Konopki to opowieść o świetle. By dobrze widzieć te niewielkie obrazy, kopiowane metodą stykową – z negatywu kładzionego bezpośrednio na papier – musimy podejść do nich blisko. Tak, by zanurzyć się w nich, niczym w wąskich ciemnych tunelach, w których widać niewiele, a właściwie jedynie to, co ważne.
Praca z kamerą 8×10 cala wymaga całkowitego skupienia i braku pośpiechu. Tak duży negatyw wywołuje się zazwyczaj pojedynczo, co sprawia, że uwaga fotografa zogniskowana jest od początku do końca, od momentu wyboru kadru, do pracy nad odbitką, na jednym obrazie. Poświęcamy uwagę i czas jednej fotografii. Zaczynamy zastanawiać się nad koniecznością ich tworzenia. Lekcje ciemności pozwalają rozświetlić umysł fotografa.
Fragment eseju Mateusza Palka „Ostatnia świeca”, zamieszczonego w albumie „Leçons de Ténèbres” (...)
Bogdan Konopka (1953-2019) - fotograf, krytyk, publicysta, pedagog i podróżnik. Członek ZPAF. Tworzył od połowy lat 70. Był jednym z głównych twórców nurtu tzw. fotografii elementarnej, której program opracowywał w latach 1982-85 przy galerii Foto-Medium-Art we Wrocławiu. Fotograf i krytyk związany od roku 1994 z Pismem Artystycznym "Format" oraz Kwartalnikiem "Fotografia" (2000-12). Prowadził autorskie pracownie fotografii w Państwowej Wyższej Szkole Fotografii w Arles we Francji (1994-97), Warszawskiej Szkole Fotografii (2009-11) oraz w Ecole de la Photographie de Vevey w Szwajcarii (2006-16). Laureat Grand Prix de la Ville de Vevey w Europejskim Konkursie Fotografii w 1998 roku. W swej twórczości preferuje fotografię srebrową, najchętniej wielkoformatową. Interesują go nade wszystko możliwości rejestracji indywidualnych aspektów przeżyć duchowych nazywanych roboczo pejzażem wewnętrznym. Prace artysty są wystawiane w wielu krajach na całym świecie, znajdują się w kolekcjach znanych muzeów, m.in.: Centre Pompidou w Paryżu, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Collections du Ministre de la Communaute Francaise de Belgique w Brukseli, Domu Fotografii w Moskwie.
Bogdan Konopka - Leçons de Ténèbres
Miejsce wystawy:
Dom Towarowy Jedynak
:
Bydgoszcz
Adres:
Gdańska 15
Podobne artykuły: