twarze jazzuMuzeum Śremskie zaprasza na wernisaż Janusza Nowackiego pt. „Twarze jazzu” która odbędzie się w ramach Nocy w Muzeum w sobotę 4 czerwca 2016 roku o godz. 19.00. Organizatorzy, plakatem z Janem Ptaszynem Wróblewskim, składają ukłon Wielkiemu Muzykowi z okazji 80. urodzin. Zapraszamy.

Portrety muzyków jazzowych, które Janusz Nowacki wykonywał od połowy lat 1960-tych, dobitnie mówią o tym, jak wielkie znaczenie dla autora fotografii miał kontakt z tymi artystami. Znajdował tam wzorce osobowe, które inspirowały go na różnych polach działalności. O formalnych walorach tych portretów w dużej mierze przesądza to, że powstawały w trudnych dla fotografa warunkach; w trakcie koncertów, przy ograniczonych możliwościach poruszania się, konieczności polegania na istniejącym stanie oświetlenia i przy wyczekiwaniu na nieliczne momenty pozwalające na dobre ujęcie. Na podstawie osiągniętych rezultatów można powiedzieć, że autor fotografii do maksimum wykorzystał nadarzające się okazje zrobienia dobrego portretu, a jednocześnie potrafił w tych sytuacjach zaakcentować te jakości, które dla niego było najważniejsze. Ze wszystkich sportretowanych postaci emanuje siła wewnętrznego skupienia, wynikająca z koncentracji na źródłach własnej kreatywności. W każdej zobrazowanej sytuacji muzycy wydają się w pełni nad nią panować, działając w zespoleniu z własnym instrumentem i swoimi partnerami. Ekspresja ich osobowości na fotografiach najczęściej jest sumą tego, co wyraża twarz, dłonie oraz instrument. Rzadko widzimy tylko twarz i oczy, wyabstrahowane z konkretnej sytuacji.

Janusz Nowacki stara się akcentować przede wszystkim działanie, albo przygotowanie do niego, co na fotografiach przejawia się poprzez podkreślanie relacji pomiędzy podstawowymi składnikami tego działania. Zarazem autor zdjęć często imponuje umiejętnością zauważenia w dynamicznych sytuacjach koncertów symptomów powagi, skupienia oraz intuicyjnej komunikacji. Wykorzystuje wyłącznie naturalną ekspresję swoich bohaterów w konkretnych warunkach, a nieuniknione w takim przypadku problemy z oświetleniem, kontrastami obszarów bieli i czerni czy ograniczeniami głębi ostrości, potrafi obrócić na swoją korzyść.

W jego interpretacji fragmentaryczność sceny, obiekty przypadkowo wchodzące w kadr, agresywne plamy światła lub cienia, stają się zwiastunami nieograniczonej, niezdefiniowanej przestrzeni, stanowiącej tło działania twórców muzyki, którzy są gwarancją stabilnego centrum tego chaosu. Portrety jazzmanów mówią o zaangażowaniu, pokorze i wewnętrznej satysfakcji, czyli o walorach, które zafascynowały Janusza Nowackiego i przyświecały mu też na innych polach jego aktywności, przede wszystkim w wyprawach górskich i przy fotografowaniu natury. Ale znaczenia, jakie mają portretów muzyków, znacznie wykraczają poza motywy indywidualnych zainteresowań, a ich przykłady z ostatnich dekad są wynikiem długiej ewolucji tego typu wizerunków w historii sztuki. […]

Niewątpliwie najsławniejszym w kraju fotografem, specjalizującym się w portretowaniu muzyków jazzowych i rockowych, stał się Marek Karewicz, którego dzieła ozdobiły okładki ok. 1500 płyt. Ale i Janusz Nowacki zasługuje na odpowiednie uhonorowanie, jakkolwiek dla niego jest to tyko jeden z kilku wątków twórczości. Wypracował swój własny styl, oparty na osobistym odczuciu tej muzyki, i – tak jak w samym jazzie – dokonał twórczej interpretacji zastanych standardów.
Adam Sobota, Wrocław, 2012


Muzeum Śremskie
Adres: ul. A. Mickiewicza 89, Śrem
Janusz Nowacki - Twarze jazzu
Wernisaż wystawy: 4 czerwiec 2016 r., godz. 19.00
Termin wystawy: 4 czerwiec - 30 lipiec 2016 r.