forkredit.com | ╬˘ţ­ýŰňÝŔň ˇ¸Ó˝˛ŕÓ | vivaspb.com | finntalk.com

Szlachetna inicjatywa w galerii Obok

Miasto - foto-info.pl.

Zapraszamy w imieniu organizatorów do udzia┼éu w niecodziennym projekcie fotograficznym pt. Szlachetna inicjatywa.

Günter Wilhelm - Niemcy
Günter Wilhelm - Niemcy
Pomys┼é projektu opiera si─Ö na wykorzystaniu jednego zdj─Öcia Jerzego Lewczy┼äskiego i jego multiplikacji przez artystów z ca┼éego ┼Ťwiata pracuj─ůcych w zabytkowych technikach fotograficznych np. pigment, olej, cyjanotypia, ozotypia i innych.

Wykonane prace zostan─ů zaprezentowane podczas wystawy zbiorowej w Galerii Obok ZPAF w warszawie. Wernisa┼╝ wystawy odb─Ödzie si─Ö 25 listopada 2009.

"S┼éaw─Öcice ma┼éa miejscowo┼Ť─ç na pograniczu województwa opolskiego i ┼Ťl─ůskiego. Lata sze┼Ť─çdziesi─ůte ubieg┼éego stulecia. W scenerii odrapanych budynków dawnego PGR-u w obiektywie Jerzego Lewczy┼äskiego objawi┼é si─Ö Anio┼é Podwórkowy. Nie móg┼é Autor wówczas przewidzie─ç konsekwencji tego uj─Öcia. Nie móg┼é przewidzie─ç przekornego, dzia┼éania Grzegorza Gorczy┼äskiego, gda┼äskiego fotografika, którego przecie┼╝ nie by┼éo wtedy jeszcze na ┼Ťwiecie. Naciskaj─ůc spust migawki, artysta mia┼é nieskomplikowane, szczere intencje: By┼éem podekscytowany tym, ┼╝e ten anio┼é jest takim symbolem wiary, wzruszenia i jeszcze w domy┼Ťle co┼Ť tam gra┼é kiedy┼Ť na harfie. I naraz siedzi na ciasnym, brudnym podwórku PGR-u i musi patrze─ç na to wszystko. To jest taka przeno┼Ťnia, alegoria...

Dzi┼Ť anio┼é zaopatrzony w now─ů harf─Ö stoi przy pobliskim ko┼Ťciele. Zosta┼é odrestaurowany. Nie ma jednak ju┼╝ tego specyficznego uroku, jakim raczy┼éo widza zestawienie wychwycone wra┼╝liwym okiem Jezego Lewczy┼äskiego.

Okazuje si─Ö ┼╝e fotografia balsamuje czas, jak powiedzia┼é Andre Basin. Mo┼╝na to uto┼╝samia─ç nie tylko z zachowaniem ludzkiego wizerunku, ale tak┼╝e z po┼╝ytecznym dzia┼éaniem. Zwró─çmy uwag─Ö na s┼éowa Andrzeja Pytli┼äskiego: Mamy w fotografii bardzo wiele takich przyk┼éadów, kiedy fotografie czynione w zupe┼énie przypadkowym celu, nie my┼Ťl─ůc absolutnie o ich przysz┼éo┼Ťciowym wykorzystaniu, by┼éy pó┼║niej nies┼éychanie wa┼╝nym dokumentem (...) Cho─çby rekonstrukcja Starego Miasta i Krakowskiego Przedmie┼Ťcia w Warszawie po zniszczeniach w II Wojnie ┼Üwiatowej. Architekci zebrali rodzinne fotografie warszawiaków (...) te fotografie sta┼éy si─Ö niezwykle wa┼╝n─ů dokumentacj─ů. Okazuje si─Ö, ┼╝e bior─ůc ich tysi─ůce mo┼╝na by┼éo ka┼╝dy fragment Krakowskiego Przedmie┼Ťcia udokumentowa─ç i ┼Ťci┼Ťle odtworzy─ç jego wygl─ůd z okresu mi─Ödzywojennego.

Dlatego w moim przekonaniu rozwijanie i propagowanie idei archeologii fotografii jest niezwykle wa┼╝ne, tym bardziej, ┼╝e zasada balsamowania czasu Basina dzia┼éa─ç mo┼╝e równie┼╝ w odwrotnym kierunku dzi─Öki niej mo┼╝emy na starych fotografiach zobaczy─ç dawny wygl─ůd przedmiotów, jak na przyk┼éad Podwórkowego Anio┼éa.

Budzi zatem uznanie realizacja zaskakuj─ůcego pomys┼éu Grzegorza Gorczy┼äskiego: wykorzystuj─ůc klisz─Ö Jerzego Lewczy┼äskiego w sposób przekorny podkre┼Ťli┼é, ┼╝e gliwicki fotografik tak cz─Östo korzystaj─ůcy z cudzych negatywów, teraz sam sta┼é si─Ö zaczynem swoistego paradoksu jego w┼éasny obraz zosta┼é zmultiplikowany przez entuzjastów starych technik fotograficznych. Projekt Szlachetna Inicjatywa zak┼éada prost─ů ide─Ö: jeden negatyw wielkoformatowy skopiowany w stu egzemplarzach zosta┼é rozes┼éany do wielu fotografików na ┼Ťwiecie, zajmuj─ůcych si─Ö technikami zabytkowymi. Chodzi┼éo mi─Ödzy innymi o zestawienie na jednej wystawie wielu ró┼╝nych metod kopiowania obrazu fotograficznego ju┼╝ dzi┼Ť powszechnie nie u┼╝ywanych, takich jak guma dwuchromianowa jedno i wielopok┼éadowa wykorzystuj─ůca w emulsji ró┼╝ne barwy pigmentów, olej fotograficzny, pigment zwany te┼╝ carbo, cyjanotypia, talbotypia, metoda albuminowa, a tak┼╝e ich odmiany tonowane platyn─ů lub z┼éotem. Ciekawostk─ů obrazuj─ůc─ů zainteresowanie twórców projektem Gorczy┼äskiego mo┼╝e by─ç fakt, ┼╝e gda┼äski fotografik nagle zacz─ů┼é otrzymywa─ç prace od ludzi, którym negatywu nie wys┼éa┼é. Okazuje si─Ö, ┼╝e arty┼Ťci kultywuj─ůcy metody historyczne w fotografii tworz─ů zwarte kr─Ögi i po zaakceptowaniu idei przedsi─Öwzi─Öcia przesy┼éali sobie nawzajem negatyw, tworz─ůc swoisty ┼éa┼äcuszek. Gorczy┼äski tak to okre┼Ťli┼é: (...) kontaktuj─Ö si─Ö z lud┼║mi z ca┼éego ┼Ťwiata, bo to ju┼╝ zaczyna rozchodzi─ç si─Ö w ten sposób, ┼╝e negatyw wysy┼éaj─ů znajomi do siebie nawzajem. Na przyk┼éad Niemcy tak zrobili. Wys┼éa┼éem jeden negatyw do Niemiec i ju┼╝ dosta┼éem trzy lub cztery prace od Niemców, których w ogóle nie znam. Tak wi─Öc pomys┼éodawca tej niecodziennej wystawy, chocia┼╝ utraci┼é kontrol─Ö nad drogami rozpowszechniania negatywu, ale poszczyci─ç si─Ö mo┼╝e niecodziennym zjawiskiem spontaniczno┼Ťci i autentycznego zainteresowania, jaki wzbudzi┼é jego projekt w┼Ťród nie tylko europejskich twórców.

Szlachetna Inicjatywa nie jest pierwszym projektem gda┼äszczanina zwi─ůzanym z archeologi─ů fotografii. Wcze┼Ťniej zrealizowa┼é ekspozycj─Ö obrazów pod nazw─ů Koniec epoki, interpretowanych w gumie bichromatycznej, wykorzystuj─ůc stare, szklane negatywy z archiwum Edwarda Janusza. Gorczynski podkre┼Ťla, ┼╝e obecnie realizowana wystawa jest rodzajem ho┼édu dla archeologicznych dzia┼éa┼ä Jerzego Lewczy┼äskiego. To jest nie tylko przekora, to jest mój ho┼éd dla Jerzego Lewczy┼äskiego i archeologii fotografii, bo uwa┼╝am, ┼╝e jest to bardzo cenny kierunek. (...) Czuj─Ö si─Ö wi─Öc takim kontynuatorem jego pracy, dlatego bardzo ch─Ötnie u┼╝y┼éem w┼éa┼Ťnie jego negatywu. O tym negatywie sam jego autor wypowie nast─Öpuj─ůc─ů kwesti─Ö: ten negatyw to jest magiczna rzecz. (...) nie chce si─Ö wierzy─ç ┼╝e tyle emocji ucieka, tyle zostaje bez ┼Ťladu...

Techniki alternatywne obecnie prze┼╝ywaj─ů na ┼Ťwiecie, w tym tak┼╝e w Polsce niezwyk┼éy renesans, nad którego genez─ů warto si─Ö zastanowi─ç. Za czasów Misonne`a, Watzka, Mikolascha czy Demache`go, oprócz rado┼Ťci tworzenia przyczyn─ů uprawiania technik chromianowych, by┼éa ch─Ö─ç zmierzenia si─Ö z co najmniej dwoma wyzwaniami. Pierwszym mia┼éo by─ç udowodnienie, ┼╝e fotografia poprzez manualne i malarskie koligacje zas┼éuguje wobec ówczesnego schematu my┼Ťlenia estetycznego na to, aby by─ç sztuk─ů. Drugim g┼éównym powodem pos┼éugiwania si─Ö technikami szlachetnymi by┼éa próba zrealizowania idei, aby dzi─Öki ich walorom szuka─ç lepszych sposobów na oddanie tonalno┼Ťci na obrazie fotograficznym, czego niedoskona┼éy jeszcze wówczas materia┼é bromo-srebrowy uczyni─ç nie by┼é w stanie.

Wymienione kryteria mo┼╝emy wi─Öc odnotowa─ç, jako zasadnicze motywacje dzia┼éania pionierów metod piktorialnych. Dzi┼Ť, skoro nikt nie musi ju┼╝ walczy─ç w imieniu fotografii o jej nobilitacj─Ö, skoro jako┼Ť─ç oddania pó┼étonów i szczegó┼éów na wspó┼éczesnych materia┼éach, w tym cyfrowych jest znakomita, odpadaj─ů obie te przyczyny zajmowania si─Ö technikami zabytkowymi. Mo┼╝na za ich przyczyn─ů uprawia─ç sztuk─Ö równie dobrze, jak ka┼╝dym innym narz─Ödziem. A zatem jakie pobudki kieruj─ů lud┼║mi, którzy sp─Ödzaj─ů nieraz wiele dni, aby otrzyma─ç jedn─ů, jedyn─ů odbitk─Ö? Przecie┼╝ mogliby uczyni─ç to w kilka sekund, chocia┼╝by za pomoc─ů telefonu komórkowego.

G┼éównym powodem dla którego twórcy si─Ögaj─ů po te metody wydaje si─Ö by─ç rado┼Ť─ç tworzenia, potrzeba eksperymentowania, aura i magia manualnych metod ciemniowych, element zabawy, unikalno┼Ť─ç i niezwyk┼éo┼Ť─ç we wspó┼éczesno┼Ťci, czy te┼╝ r─Öczne, nie komercyjne metody w ┼Ťwiecie tak zwanych gotowców. Bardzo obrazowo przedstawi┼é t─Ö kwesti─Ö Andrzej Pytli┼äski: Ja porównuj─Ö sytuacj─Ö w dzisiejszej fotografii, do sytuacji w rozwoju ┼Ťrodków komunikacji i tu wyst─Öpuje takie zadziwiaj─ůce zjawisko, ┼╝e im bardziej doskonal─ů si─Ö nowoczesne ┼Ťrodki komunikacji (...) tym bardziej wa┼╝ne dla cz┼éowieka staje si─Ö je┼╝d┼╝enie na koniu. Tylko, ┼╝e cel tego je┼╝d┼╝enia jest inny. Oczywi┼Ťcie, dzi┼Ť nikt nie siada na konia po to, ┼╝eby na nim zajecha─ç do Pary┼╝a czy do Wiednia, lecz siada na niego po to, ┼╝eby sobie poje┼║dzi─ç.(...) Natomiast j─ů si─Ö uprawia [fotografi─Ö zabytkow─ů] po to, ┼╝eby sobie pofotografowa─ç. I to jest jaka┼Ť pozamaterialna czynno┼Ť─ç wykonywana nad obrazem fotograficznym, której nie da si─Ö zast─ůpi─ç najlepsz─ů nawet maszyn─ů.

W oparciu o powy┼╝sze czynniki mo┼╝na wysun─ů─ç przypuszczenie, ┼╝e daj─ů one twórcom ┼Ťwiadomo┼Ť─ç wykonywania unikatowych fotogramów, które zgodnie z za┼éo┼╝eniami Roberta de la Sizeranne`a zawsze b─Öd─ů si─Ö ró┼╝ni─ç faktur─ů, kolorem, czasem kontrastem czy te┼╝ tonalno┼Ťci─ů fragmentów kompozycji. By─ç mo┼╝e w┼éa┼Ťnie te cechy powoduj─ů, ┼╝e odbitki wykonywane w technikach zabytkowych, a szczególnie chromianowych daj─ů arty┼Ťcie poczucie tworzenia rzeczy szczególnych, a odbiorcy pozwalaj─ů na smakowanie wyj─ůtkowo┼Ťci obcowania z orygina┼éem, jedynym w swoim rodzaju.

W przypadku wystawy Jednego Zdj─Öcia jeszcze dobitniej mo┼╝emy zauwa┼╝y─ç i doceni─ç indywidualizm techniczny i mentalny poszczególnych artystów, gdy┼╝ sprzyja temu wykorzystanie jednego, tego samego negatywu. Zastosowane ró┼╝ne techniki nadaj─ů now─ů wymow─Ö, szczególn─ů interpretacj─Ö wobec orygina┼éu i podkre┼Ťlaj─ů odmienn─ů przecie┼╝ wra┼╝liwo┼Ť─ç uczestnicz─ůcych w projekcie twórców. S─ů zatem widoczne na fotogramach smugi pozosta┼ée po charakterystycznych dla swych autorów sposobach nak┼éadania emulsji p─Ödzlem, wa┼ékiem, czy oblewem. S─ů uzyskane ró┼╝ne powierzchnie daj─ůce bardziej matowy lub b┼éyszcz─ůcy obraz, w ko┼äcu s─ů te┼╝ zabawne rysunki dodaj─ůce Anio┼éowi Podwórkowemu w miejsce rozbitej harfy nowe atrybuty nasuwaj─ůce interpretacje na pograniczu karykatury, ┼╝artu czy te┼╝ groteski wszystko to niew─ůtpliwie ró┼╝nicuje kopie.

Tym samym pomys┼é Grzegorza Gorczy┼äskiego prowokuje do niezwykle ciekawej konkluzji: Wystawa jednego dj─Öcia, która mog┼éa by wydawa─ç si─Ö ze swej definicji monotonna, tak─ů nie jest. Twórcy bior─ůcy udzia┼é w projekcie prezentuj─ů ró┼╝ne efekty i chocia┼╝ to samo zdj─Öcie posiada zwielokrotnione jak w kalejdoskopie swoje w┼éasne odbicie, to jednak odró┼╝nia je smaczek indywidualno┼Ťci."
Mariusz Kubielas

Kurator projektu fotograficznego oraz wystawy pt.Szlachetna inicjatywa - Grzegorz Gorczyński


Galeria ObokZPAF
Adres: Plac Zamkowy 8, Warszawa
Szlachetna inicjatywa
Wernisa┼╝ wystawy: 25 listopad 2009 r.
Termin wystawy: 25 listopad - 30 grudzień 2009 r.
Strona projektu: Szlachetna inicjatywa
Podobne artykuły :

» Marcin Pawlik - niewidzialne

Galeria ZPAF ÔÇ×Za szaf─ů" we Wroc┼éawiu zaprasza 16 wrze┼Ťnia 2016 roku, o godz. 18.00 na wernisa┼╝ wystawy fotografii Marcina Pawlika z cyklu ÔÇ×niewidzialneÔÇŁ. Zapraszamy.

» IX Wystawa kolektywu Kopalnia Obrazu: Ekran_y

Klub Fabularna w Katowicach zaprasza 7 stycznia 2016 o godz. 19.00 na wernisa┼╝ IX Wystawy kolektywu Kopalnia Obrazu: Ekran_y.

» Portret kobiety - wystawa fotografii ZTF

Zamojskie Towarzystwo Fotograficzne zaprasza 11 grudnia 2015 roku o godz. 17.00 do Galerii Fotografii Ratusz w Zamo┼Ťciu na wernisa┼╝ zbiorowej wystawy fotografii pt. ÔÇ×Portret kobietyÔÇŁ.

» Boles┼éaw Dymi┼äski - Fotografia g├│rnicza

Wiejski Dom Kultury w Olzie zaprasza do Galerii "Na Sali" na wystawę Bolesława Dymińskiego pt. "Fotografia górnicza". Wystawa czynna w dniach od 4 grudnia 2015 r. do 7 stycznia 2016 r. Finisaż...

» World Press Photo 2015 w Opolu

Galeria Sztuki Wsp├│┼éczesnej w Opolu zaprasza 27 listopada 2015 roku o godz. 18.00 na wernisa┼╝ wystawy fotografii w ramach World Press Photo 2015. To ju┼╝ 58. edycja wystawy towarzysz─ůcej...

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy


Od┼Ťwie┼╝