Tomasz Sikora urodzony 9 września 1948 w Warszawie, Fotografią zajął się w wieku 20 lat, podczas wyjazdu do Paryża. Jak kształtowała się postawa twórcza Tomasza Sikory? Działalność Tomasza Sikory z lat 70. stworzyła z tego rodzaju fotografii użytkowej komunikat wizualny na wysokim poziomie artystycznym. W jego zdjęciach, z których najbardziej znana jest kampania reklamowa dla LOT-u, widoczny jest erotyzm modelek, świadome używanie akcesoriów, które dopełniają sfery metaforycznej i znaczeniowej. W nieco później wykonanych zdjęciach artysta wykorzystał grę aktorską z elementami perwersji (kobiety trzymające lub prowadzące na smyczy kota). Sytuowały się bliżej grafiki projektowej o przeciętnej typografii, której głównym celem było wydanie czasopisma pt. „Propozycje”, do czego jednak nie doszło. Warto zaznaczyć, że w niektórych zdjęciach z drugiej połowy lat 70 Tomasz Sikora zbliżył się do późniejszego stylu Helmuta Newtona, który ukazał „potęgę kobiet”, choć ściśle wyreżyserowaną przez mężczyznę.

Po powrocie do Polski od 1972 przez 10 lat pracował jako stały fotoreporter warszawskiego Tygodnika Ilustrowanego Perspektywy. Współpracował także z czołowymi polskimi grafikami tworząc plakaty teatralne i filmowe. W latach 1978-1979 Sikora wykonał wraz z grafikiem Marcinem Mroszczakiem najbardziej znany cykl fotografii czarno-białych kolorowanych aerografem, pt. Alicja w krainie czarów. Cykl kilkunastu zdjęć inspirowanych powieścią Lewisa Carrola okazał się jego najważniejszym osiągnięciem artystycznym do tej pory. Fantastyka strojów, zabawa, panowanie nad dużym planem każe widzieć w tym cyklu jedną z możliwości zapowiedzi „fotografii inscenizowanej”. Uzmysławia, że inspiracje płynące ze zdjęć reklamowych, a także z teatru i filmu, mogą w niezwykły sposób ożywić pojęcie fotografii artystycznej. Nic dziwnego, że prace te reprezentowały sztukę polską na prestiżowym Biennale Młodych w Paryżu w 1980 roku i zakupione zostały do zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi. Zaczął wtedy wystawiać także w innych krajach Europy i w USA.

W 1982 roku wyjechał do Australii, gdzie prowadził warsztaty fotograficzne w Victorian College of the Arts, a następnie założył studio fotografii reklamowej, wydawał książki i kalendarze. Jest współautorem (wraz z G. Fyshem Rutherfordem) "Świńskich opowiastek" - albumu-bajki (opatrzonego w przerobione plastycznie fotografie) opowiadającej o historii dwóch świnek chcących odwiedzić smoka. Została ona opublikowana w 1997 roku w Australii, od 2007 jest także dostępna w Polsce.

 

Wiele podróżuje, od kilku lat mieszka także w Warszawie, angażując się, poza wykładami w różnych szkołach fotograficznych, w ideę Galerii Bezdomnej, dzieli swoje życie pomiędzy Polskę i Australię. Pracuje dla największych agencji reklamowych Australii, Nowej Zelandii, USA, Singapuru, Hong Kongu Belgii i Polski. Był wielokrotnie nagradzany za kreatywność w fotografii, swoje prace wystawia na całym świecie. Nie ustaje w pracy nad nowymi projektami fotograficznymi. Obecnie uczy w Europejskiej Akademii Fotografii i w Akademii Fotografii. Uważa fotografię za formę zabawy i nieskończonych poszukiwań
 

Strona domowa: Tomasz Sikora